Szkoła językowa czy korepetycje - jak najlepiej zadbać o edukację językową Twojego dziecka?6/18/2020 Jeśli jesteś rodzicem dziecka w wieku szkolnym lub przedszkolnym, stoi przed Tobą szereg wyzwań, a jednym z nich jest podjęcie decyzji o tym w jaki sposób Twoje dziecko ma nauczyć się języka obcego. Nie martw się, w zasadzie każdy rodzic przeżywa to samo - zajęcia grupowe czy indywidualne? Korepetycje w domu, czy regularne zajęcia w szkole językowej? Pomoc w szkole, czy zupełnie inny program? Przed Tobą miniporadnik, który pomoże Ci zdecydować, którą formę edukacji wybrać dla Twojego dziecka. Dzięki niemu upewnisz się, że podejmujesz właściwą decyzję! 1. Dlaczego chcesz, by dziecko uczyło się języka?![]() Może to pytanie wydaje się proste, ale jest ono fundamentalne i z doświadczenia wiemy, że każdy rodzic ma inne potrzeby i oczekiwania co do ścieżki edukacyjnej dziecka. Powody mogą być różne. Najczęściej są rodzice mówią nam:
2. Zajęcia grupowe czy indywidualne?![]() Jeśli już wiesz, po co dziecko ma uczyć się języka, możesz skupić się na szczegółach i zdecydować jaka forma zajęć będzie dla niego odpowiednia. Wybierz grupę jeśli:
![]() Wybierz zajęcia indywidualne jeśli:
3. Szkoła językowa czy korepetycje?Każda z powyższych opcji ma swoje plusy i minusy. Warto je rozważyć i wybrać tę najbardziej odpowiednią. Świadoma decyzja to najlepsza decyzja jaką możesz podjąć :-) Korepetycje
Szkoła językowa
Czy już wiesz jaką formę nauki wybrać dla Twojego dziecka? Jeśli zdecydowałeś się na szkołę językową, od razu skontaktuj się z nami i dowiedz się o kurs dla Twojego dziecka.
0 Comments
Były maluchy, były starszaki… pora pomyśleć o potrzebach nastolatków, przygotowujących się do poważnych egzaminów (i nie tylko)! Najbliższe z nich już w czerwcu 2020! Zakuwanie w domowym zaciszu ma swoje zalety i wady. Z jednej strony cisza, spokój, dużo czasu… Z drugiej samotne siedzenie nad książkami może być dużo bardziej nużące, niż intensywne powtórki w szkole albo ‘posiadówki’ po lekcjach z kolegami. Poniżej kilka pomysłów, jak sobie urozmaicić długie godziny nauki, jak się zmobilizować do pracy, jak robić dobre notatki, by nie wracać cały czas do tych samych książek i zeszytów, a także jak stymulować mózg, by lepiej wchłaniał nowe porcje wiedzy. Wszystko to, żeby łatwiej i lepiej zdać zbliżające się egzaminy! Nie tylko podręczniki Nie wiesz, skąd brać dobre i niebanalne, a nieraz i interaktywne materiały do powtórek? Chętnie pomożemy. Po co: Aby czerpać z innych źródeł, zobaczyć inne sposoby wytłumaczenia trudnych zagadnień, aby mieć dostęp do większej liczby ciekawych ćwiczeń. Dla kogo: Dla nastolatków uczących się samodzielnie. Potrzebujesz: Komputera/telefonu z dostępem do Internetu, ewentualnie drukarki.
Plan działania Jak dobrze zaplanować zadania na dany dzień lub tydzień, by o niczym nie zapomnieć? Można robić listy na kartkach i skreślać wykonane zadania, można rozklejać post-ity na ścianach, można nastawiać alarmy w telefonie. Można też skorzystać z jednego z ciekawych narzędzi. Po co: Usprawnia pracę i pomaga zaplanować też czas na odpoczynek. Dla kogo: Dla nastolatków, ale i dla dorosłych potrzebujących lepszego gospodarowania czasem. Potrzebujesz: komputera lub smartfona z dostępem do Internetu.
Dobre notatki Ciężko jest znaleźć poszukiwaną informację w ciągłym tekście, dlatego warto zadbać o przejrzystość zeszytów. Skoro dzieciaki mają trochę więcej czasu, mogą poświęcić go m.in. na uporządkowanie swoich notatek. Chyba najpopularniejszą z nowoczesnych metod jest tworzenie chmur słów, ale jeśli ta forma Wam nie odpowiada, mamy inną propozycję. Po co: Aby wprowadzić porządek do swoich notatek i ułatwić powtórki. Dla kogo: Dla uczniów klas starszych, licealistów, studentów. Przebieg: 1. Podziel kartkę na trzy części: po jednej stronie zostaw szeroki margines (ok. 3-4 cm), a na dole oddziel fragment na całą szerokość strony. Na samej górze możesz zostawić trochę miejsca na zapisanie daty i tematu lekcji / zagadnienia. 2. Największa sekcja służy do wpisywania głównej części notatek. Oczywiście możesz używać kolorowych długopisów, markerów, pisać w punktach, rysować – tak jak lubisz. 3. Na marginesie zapisz hasłowo najważniejsze elementy z tekstu, który znajduje się w głównej części: słowa – klucze, pytania, komentarze. 4. Wreszcie na dole jednym zwięzłym zdaniem podsumuj zawartość całej strony. Jak wprowadzić element językowy: Aby jeszcze lepiej opanować nową metodę robienia notatek, obejrzyj ten film (oczywiście po angielsku): https://www.youtube.com/watch?v=xSYnGhlnzyw Muzyka
Na pewno słyszeliście kiedyś o tym, że muzyka, szczególnie klasyczna, bardzo pobudza nasze umysły do intensywnej pracy. Trudno byłoby włączyć takie dźwięki w szkole, ale skoro i tak nauka przeniosła się do domu, można wypróbować, czy rzeczywiście przy dźwiękach np. Mozarta pracuje się lepiej 😊. Po co: Aby zwiększyć koncentrację i efektywność pracy. Dla kogo: Dla osób spędzających dużo czasu na pracy intelektualnej, np. na nauce. A po pracy możecie zrelaksować przy dźwiękach natury 😊 W poprzednich częściach cyklu doradzaliśmy, jak spędzić czas w domu z najmłodszymi maluchami (powiedzmy sobie szczerze, to jest najtrudniejsze zadanie 😉). Teraz pora pomyśleć o zabawach dla dzieci troszkę starszych. Pamiętasz szaloną modę z lat 90. na bransoletki z muliny? Każda dziewczyna musiała mieć stałą ekspozycję takich wyrobów na rękach, a i niektórzy chłopcy dali się porwać modzie. Po co: Jest to dobre ćwiczenie dla usprawniania dłoni – na pewno przyjemniejsze niż lekcje kaligrafii. Poza tym sama bransoletka jest uroczą ozdobą, a także miłym prezentem dla przyjaciółki. Dla kogo: Dla małych oraz całkiem dużych dziewczyn, ale nie tylko… Czas: w zależności od liczby nitek i wprawy – od 20 minut Potrzebujesz: kolorowej muliny, nożyczek, spinacza, agrafki lub taśmy klejącej, ewentualnie koralików. Przebieg:
Kilka słów troszkę bardziej skomplikowanych, niż nazwy kolorów: a friendship bracaelet (bransoletka przyjaźni); an embroidery floss (mulina); a knot (węzeł); a loop (pętla); a braid (splot), a thread (nić) Kiedy już opanujesz podstawową technikę oraz słówka, czas nauczyć się kolejnych wzorów – oglądając tutoriale (poradniki) po angielsku! (https://www.youtube.com/watch?v=YujvDp5BJ78 https://www.youtube.com/watch?v=Qrn01JeAnQk) Kolejna propozycja dla małych i większych rączek, tym razem inspirujemy się sztuką wschodnią i pobawimy się w tworzenie dekoracji z papieru. Po co: doskonałe ćwiczenia dla usprawnienia rąk dzieci na wczesnym etapie edukacji szkolnej. Dla kogo: dla starszych przedszkolaków, dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz wszystkich miłośników origami. Czas: 5 minut na jeden projekt, ale warto zrobić kolorowe stado zwierząt 😊. Potrzebujesz: kolorowego papieru oraz komputera/smartfona z dostępem do Internetu. Przebieg:
Były zajęcia techniczno-plastyczne, teraz czas trochę się rozruszać i poszaleć. Co powiesz na najprawdziwszy, szalony, rodzinny Mini Playback Show? Po co: Aby przełamać nieśmiałość, podnieść poziom endorfin i energii. Dla kogo: Dla dzieci od ok. 5-6 roku życia do lat 100. Czas: Przygotowanie się do występu zależy od tego, czy już wykonujecie ulubioną piosenkę, czy chcecie nauczyć się czegoś nowego. Oraz od tego, jak profesjonalnie podejdziecie do kwestii przebrania i makijażu 😉. Potrzebujesz: odtwarzacza muzyki lub komputera z dostępem do Internetu, trochę kolorowych ubrań, ozdób czy biżuterii, mikrofonu lub czegoś, co go może zastąpić (kto pamięta tę scenę z serialu, kiedy Alf śpiewał do ogórka?), publiczności i – jeśli chcesz nagrywać występ – kamery lub smartfona. Przebieg:
------- Alicja Kordos Expert Teacher Strefy Masz młodsze dzieci? Nie zapomnij o naszym cyklu artykułów poświęconych dzieciom w wieku 2-6 lat!
Jak spędzić czas z dzieckiem w domu (i nauczyć go języka!) tak, żeby nie zwariować? Część 2.4/27/2020 Każdy rodzic wie, że dzieci do zabawy nie trzeba zachęcać. Ale może nie każda aktywność wymyślona przez naszych milusińskich zyskuje naszą aprobatę. Poniżej kilka pomysłów na zabawy bezpieczne, ciekawe, kreatywne, ale przede wszystkim przyjemne i dla dzieci, i dla rodziców. Czego chcieć więcej? Dacie się zaprosić do wspólnej zabawy? Wyobraźmy sobie nasze małe dziecko bawiące się samodzielnie, w skupieniu… choć przez chwilę. To jest możliwe! Po co: zabawa, która ćwiczy paluszki najmłodszych dzieci, uczy precyzji i cierpliwości. Dla kogo: dla dzieci powyżej drugiego roku życia. Czas: przygotowanie - 10 minut; zabawa - ile dusza zapragnie 😊. Potrzebujesz: karton lub blok techniczny, nożyczki, kolorowe słomki (rurki). Przebieg: wytnij dowolny kształt z kartonu (np. figura geometryczna, zwierzątko, kwiatek…), następnie karton nakłuj lub zrób otwory za pomocą dziurkacza. Zadaniem dziecka jest wkładanie słomek w wycięte dziurki. Dla starszych dzieci można zabawę urozmaicić poprzez zaznaczenie dziur różnymi kolorami tak, aby dziecko dopasowało odpowiednią rurkę do danej dziury. Jak wprowadzić element językowy: nazywamy kształty przygotowanych kartoników, nazywamy kolory słomek, liczymy słomki w języku obcym. Wariant drugi: zamiast płaskich kartonów możesz użyć rolek po papierze toaletowym i stworzyć ludki, których nogi, ręce lub włosy będą zrobione z kolorowych słomek. Uwaga, ludziki przydadzą się do zabawy nr 2! Dzieci uwielbiają wcielać się w role – chociażby rodziców czy bohaterów ulubionych bajek. Często podkładają głos lalkom i pluszakom. Możesz urozmaicić zabawę małych aktorów, tworząc z nimi najprawdziwszą scenę… z kartonowego pudełka. Po co: zabawa w teatr pozwala małym dzieciom wcielać się w różne role, przełamywać nieśmiałość, ćwiczyć wymowę, rozwijać wyobraźnię! Dla kogo: dzieci, które jeszcze nie mówią (mogą być widzami), dzieci przedszkolne i starsze (aktorzy). Czas: przygotowanie – 30 minut; zabawa – bez ograniczeń. Potrzebujesz: dość duże pudełko kartonowe, nożyczki, papier kolorowy, flamastry, kredki lub farby – zależnie od tego, jak chcecie ozdobić scenę Przebieg: przygotuj scenę: w kartonie wytnij otwór – rozmiar zależy od tego, jak dużych „aktorów” planujecie użyć, ale nie powinien być mniejszy niż 20/30 cm. Z kolorowego papieru wytnij kurtynę i przyklej ją nad sceną, możesz ozdobić też boki pudełka, malując je np. farbami lub oklejając papierem kolorowym. Do wykonania aktorów użyj tej części pudełka kartonowego, która została po wykonaniu sceny. Wytnij kształty ludzików czy zwierzątek, a dziecko niech ozdobi je np. flamastrami. Jeśli scena jest dostatecznie duża, możesz też wykorzystać ludki z rolek po papierze toaletowym, które powstały przy okazji zabawy z rurkami (pomysł wyżej). Teatrzyk może służyć Wam później bardzo długo: do wystawiania przygód Świnki Peppy albo Psiego Patrolu, a także przedszkolnych musicali. The sky is the limit! Jak wprowadzić element językowy: w przygotowywane przedstawienia wpleć elementy językowe: nazywajcie postaci, zaśpiewajcie prostą piosenkę, albo opowiedzcie wierszyk. Pomysły na wierszyki dla dzieci: https://iraparenting.com/toddler/short-nursery-rhymes-children/ Podobno brudne dzieci to szczęśliwe dzieci, więc na pewno ucieszą się, że będą mogły razem z rodzicami troszkę pobałaganić 😉.
Po co: lubimy razem obserwować przyrodę, ale jeśli możemy zjawiska „przyrodnicze” sami spowodować, robi się naprawdę ciekawie! Eksperymentowanie razem z dziećmi pobudzi ich ciekawość świata i pasję do nauki w przyszłości. Dla kogo: dla każdego, ale pomoc osoby dorosłej jest konieczna. Czas: 15-20minut Potrzebujesz: wodę, sodę oczyszczoną, ocet, barwnik spożywczy (opcjonalnie), łyżkę, kubeczek, tacę, folię aluminiową, taśmę klejącą, nożyczki. Przebieg: szklankę przymocuj na środku talerza za pomocą taśmy klejącej i całość owiń folią aluminiową. Na środku wytnij małą dziurkę (nad szklanką) i przymocuj brzegi folii do brzegów szklanki. Do powstałego otworu wlej 2 łyżki wody, wsyp łyżkę sody oczyszczonej i dokładnie wymieszaj. Na tym etapie możesz też dodać trochę barwnika spożywczego. Do osobnego kubka nalej dwie łyżki octu. Jednym ruchem przelej ocet z kubka do wulkanu i obserwujemy reakcję, która zachodzi w jego wnętrzu. Najlepiej ustawić wulkan na tacy, by ciecz, która z niego wypłynie, nie zalała podłogi. Jak wprowadzić element językowy: Naucz dziecka słownictwa związanego z wulkanami przy pomocy naszego zestawu fiszek interaktywnych Quizlet, a potem pokaż mu animowane wideo o tym jak tworzą się i wybuchają wulkany. Dostęp do materiałów znajdziesz tutaj: http://tiny.cc/wulkan Z młodszym dzieckiem możesz po prostu pośpiewać przy pracy 😊 https://www.youtube.com/watch?v=bwTkTzdkVS4 lub https://www.youtube.com/watch?v=uh4dTLJ9q9o Jak spędzić czas z dzieckiem w domu (i nauczyć go języka!) tak, żeby nie zwariować? Część 1.4/21/2020 Zabawa to podstawowa forma aktywności, którą dziecko wykonuje spontanicznie i niezbędny element w jego życiu, a poprzez zabawę dziecko zaspokaja swoje potrzeby rozwojowe. Sprawdź jak bawić się z dzieckiem w domu (szczególnie podczas kwarantanny, kiedy możliwości jest aż nadto!) łatwo, przyjemnie i tanio, a przede wszystkim: rozwijająco! Przed Tobą pierwszy z naszej serii artykułów: jak wartościowo zagospodarować czas w domu z dzieckiem (i przy okazji) pomóc mu rozwijać się językowo. Czemu: Znakomicie ćwiczy zdolności motoryczne oraz pobudza kreatywność, a także wzbudza radość! Dla kogo: zabawa konstrukcyjna odpowiednia dla dzieci powyżej 2 roku życia Czas: około 30-40minut Potrzebujesz: sznurek/sznurowadło, makaron typ rurki Przebieg: przewlecz pierwszy makaron przez sznurek, zawiąż na końcu supeł i pokaż dziecku jak należy nawlekać makaron – niech samo stworzy korale! Jak wprowadzić element językowy: podczas nawlekania makaronów głośno licz z dzieckiem kolejne makarony po angielsku; pomalujcie makarony na różne kolory – w trakcie zabawy wymawiaj na głos nazwy kolorów, które właśnie nawleka dziecko, a ono niech powtarza – z czasem samo zacznie nazywać te kolory w języku obcym! Co to jest: w skrócie to specjalny rodzaj cieczy, która pod wpływem nacisku nie rozlewa się na boki, tylko… twardnieje jak skała, a po odpuszczeniu nacisku znowu zmienia swój stan ze stałego na płynny! Czemu: jest to rewelacyjna zabawa, która rozwija dziecko sensorycznie i pozwala poznać prawa fizyki rządzące światem, a przede wszystkim daje masę frajdy! Dla kogo: dla maluchów i starszaków. Czas: rodzice mają około godziny wolnego… aby zebrać siły na wielkie sprzątanie po zabawie :) Przebieg i czego potrzebujesz: zobacz wideo - https://www.youtube.com/watch?v=20nIALsUY84 Jak wprowadzić element językowy: rozdziel ciecz na mniejsze miseczki i poproś dziecko, aby dodało do nich barwniki spożywcze i wymieszało. Podczas zabawy dziecko powinno powtarzać kolor, którym aktualnie się bawi. Co to jest: aplikacja stworzona przez British Council. Główną postacią tej aplikacji jest baranek Timmy znany dzieciom z bajki Timmy Time (BBC). Z aplikacją tą dzieci nauczą się liczb w języku angielskim, kolorów, kształtów oraz nazw jedzenia, zwierząt, zabawek i przedmiotów w klasie.
Czemu: dziecko już w najmłodszych latach w bezpieczny i ciekawy sposób może uczyć się języka angielskiego i obsługi urządzeń mobilnych Dla kogo: dzieci w wieku 2-6 lat Czas: warto zastanowić się jak długo pozwolisz dziecku korzystać ze smartfona/tableta, nie warto przesadzać z długością zabawy. Polecamy spróbować np. 15 min. dziennie. Czego potrzebujesz: aplikacji na Android: http://tiny.cc/joqgnz / iPhone: http://tiny.cc/fpqgnz Jak wprowadzić element językowy: po prostu wykorzystując aplikację 😊 Ostatnio wrzucałem na grupę Młode Stare Babice kilka pomysłów na rodzinny weekend. Pomyślałem, że może przyda się zebranie tego w jedno miejsce. Wybrałem wydarzenia nieco poza naszą gminą, bo o tym co się u nas dzieje pewnie dobrze wiecie, ale dalej w okolicy. sobota 7 września![]() SOBOTA NA WOLI? TAK! Kercelak to targowisko, które było kiedyś sercem Woli, teraz to nazwa wolskiego święta. Organizatorzy obiecują, że będzie można poczuć czar dawnej Warszawy, posłuchać koncertów i zrobić zakupy na jarmarku. Zagrają w sumie dinozaury, czyli Big Cyc i Lady Pank. Wystąpią też Kabaret Smile i Teatr Pijana Sypialnia. Imprezę poprowadzi Krzysztof Skiba. Odbędzie się ona na placu u zbiegu al. Solidarności i ulic Okopowej i Leszno. Na dzieci czekać będą animacje, konkursy z nagrodami, zawody sportowe, dmuchańce, kataryniarz, klaun i wiele innych atrakcji, więc może dadzą nam rodzicom chwilę spokoju. Szczegóły TU ![]() Zbliża się Dzień Dziecka - dzień, w którym chyba każdy Rodzic chciałby sprawić swoim Pociechom radość. Może gdzieś je zabrać? Znów na ten sam plac zabaw...? Może niekoniecznie ;) Ostatnio zabrałem się za przejrzenie dostępnych atrakcji i postanowiłem podzielić się wynikami tych poszukiwań. Starałem się znaleźć ciekawe, możliwie niestandardowe wydarzenia dla Rodzin w oba dni weekendu. I to w miarę możliwości w szeroko pojętej okolicy Starych Babic. Zobaczcie sami! Drodzy Rodzice!
Ferie coraz bliżej, już wkrótce trzeba będzie coś wymyślić, żeby zająć im czas. Nadarza się okazja na wspólną wycieczkę! Dlatego pomyślałem sobie, że podzielę się z Wami trzema pomysłami na spędzenie czasu z Dziećmi. Przy czym uwaga - dwa z nich są aktualne tylko do 2 lutego! Starałem się wybrać nieoczywiste atrakcje, tym razem nieco dalej od Babic. By zachęcić Was do dalszej lektury napiszę zgodnie z internetową modą: trójka Was zaskoczy! ![]() Dziś przyszła do mnie smutna refleksja nad systemem edukacji, tym jak bardzo nasz aktualny system i program nauczania nie przystaje do rzeczywistości i tego, czego naprawdę chcielibyśmy nauczyć nasze dzieci. Kiedy do Strefy Języka trafia dorosły, mogę powiedzieć, że w 99% słyszymy "nie chce żadnej gramatyki, chcę taki kurs konwersacyjny, chce nauczyć się mówić". Kiedy przychodzi do nas rodzic na dzieckiem, w wielu przypadkach słyszymy "chodzi o to, by dziecko radziło sobie w szkole, dostało się do dobrego liceum, zdało egzamin FCE" Skąd taka rozbieżność? Dlaczego dla siebie chcemy czegoś innego niż dla dziecka? Większość Rodziców troszczy się o swoje dzieci, chcąc zapewnić im dobry start w życiu. Przez dobry start rozumiemy właśnie dobrą szkołę, dobrą pracę, zdane egzaminy, dobre wyniki. To jest zrozumiałe, szczególnie, że rodzice nie sa ekspertami w edukacji i poprzez zewnętrzne czynniki takie jak oceny czy egzaminy są w stanie ocenić czy dziecko robi właściwe postępy. Gdy mówimy o edukacji językowej, pojawiają się tu jednak dodatkowe wątpliwości. Umiejętności językowe nie są do końca odpowiednie by włożyć je w ramy ocen, mimo wielu prób i systemów oceniania, które stosują szkoły publiczne, prywatne czy centra egzaminacyjne. Dziecko w wieku 7-8 lat w szkole publicznej uczy się na pamięć list słówek i z tego jest testowane - nie ma to żadnego przełożenia na to w jakim stopniu dziecko się komunikuje w języku obcym. A jednak, wielu rodziców nadal naciska na to, by dziecko miało po prostu dobre oceny w szkole, byśmy na zajęciach pomagali z pracą domową, by dziecko przerabiało u nas dokładnie to co w szkole (tylko z wyprzedzeniem), żebyśmy przygotowali dziecko do olimpiady czy innego egzaminu. Jak to wszystko pogodzić? Czy potrzebne są nam egzaminy? Zasada 1: Na pierwszym miejscu stawiaj uczenie dziecka komunikacji. Zastanów się czego naprawdę chcesz by Twoje dziecko się nauczyło. Jeśli chodzi o znajomość języka. Wyobraź sobie je za kilkanaście lat i pomyśl co chciałbyś żeby potrafiło. Porozumieć się płynnie w pracy? Zawierać międzynarodowe znajomości? Występować publicznie po angielsku? Jeśli zależy Ci na przyszłości dziecka, stawiaj na takie zajęcia, które będą je uczyć prawdziwej komunikacji. Ciekawe tematy, bez wkuwania gramatyki na pamięć, z czasem na mówienie dla każdego w grupie. Nie patrz tylko na oceny, nie oczekuj wielu testów czy wypełniania ćwiczeń. Pamiętaj, że wypełnianie ćwiczeń, sprawdzanie mnóstwa pracy domowej czy testowanie zajmuje czas, którego nie starczy potem na mówienie. Coś za coś. Program takich zajęć raczej nie będzie się pokrywał z tym co dzieje się w szkole. Na dobrych zajęciach językowych uczymy się interdyscyplinarnie, warsztatowo, projektowo, oglądamy, słuchamy, mówimy, gramy i bawimy się. Tak zmierzysz jakość zajęć! Komunikacja przyjdzie u dziecka z czasem, u każdego w innym tempie, ale żeby to nastąpiło, trzeba stworzyć ku temu warunki. Zasada 2: Dowiedz się w jaki sposób skutecznie mierzyć postępy dziecka Zapisujesz dziecko na kurs i oczekujesz efektów. Tymczasem dziecko przynosi ze szkoły trójkę z angielskiego. Zastanawiasz się, jak to możliwe. Myślisz, to za co ja płacę?! No właśnie, za co? Jeśli szkoła językowa jest dobra, nie płacisz za dobre oceny w szkole. Program zajęć jest inny, nabywane umiejętności są inne. Szkoła językowa nie odrabia z dzieckiem lekcji, to nie są korepetycje. Skoro zatem nie możesz zmierzyć jakości zajęć przez oceny, to jak to inaczej zrobić? Po pierwsze, zadbaj o to by szkoła regularnie dostarczała opisowy raport z umiejętności dziecka (2 razy w roku). Nawiąż kontakt z lektorem dziecka i pytaj w jaki sposób dziecko pracuje na zajęciach. Jeśli jest aktywne i chętne, angażuje się w zadania - możesz być spokojny. Dobra szkoła powinna też regularnie sprawdzać poziom językowy uczniów - jeśli masz wątpliwości czy dziecko sobie radzi wystarczająco dobrze, poproś o takie sprawdzenie przez metodyka. Często nam rodzicom wydaje się, że dziecko nic nie potrafi. Ten temat zresztą jest tak szeroki, że wkrótce pojawi się osobny wpis na ten temat na naszym blogu. Dobry metodyk będzie w stanie określić jak dziecko sobie radzi względem jego mozliwości wiekowych. Zasada 3: Zadbaj o egzaminy, ale mądrze Rzeczywistość bez egzaminów byłaby piękna, ale żyjemy w takim świecie i systemie, że każde dziecko czeka kilka poważnych sprawdzianów w okresie szkolnym. Nie da się ukryć, że są one ważne i każdy rodzic chce by dziecko dobrze na nich wypadło. Warto zatem zadbać o to, by dziecko z sukcesem zaliczało kolejne wyzwania, jednak nie można tego robić kosztem rozwijania prawdziwej umiejętności mówienia. Sa uczniowie, którzy przez 10 lat uczą się języka tylko pod kątem egzaminów i testów, a potem nie potrafią go używać w praktyce. Chyba nie chcesz by Twoje dziecko znało język tylko na testach? Przygotowanie do egzaminów traktuj jako dodatek. Wybieraj zajęcia, które pomogą poznać techniki egzaminazyjne, ale cały czas dbaj by równolegle dziecko uczyło się w sposób komunikatywny. Zasada 4: Wybieraj przydatne egzaminy - podążaj za dzieckiem Poza obowiązkowymi egzaminami, są jeszcze różnorodne egzaminy zewnętrzne typu FCE czy CAE, które cieszą się popularnością i nawet my, w Strefie Języka, co roku wysyłamy grupę uczniów na takie egzaminy. Jeśli kurs egzaminacyjny jest w pełni komunikatywny, przygotowanie do takiego egzaminu jest dodatkową motywacją dla uczniów - pewnego rodzaju klamrą i potwierdzeniem formalnych ich umiejętności. "Papier" przyda się w przyszłości w pracy, więc jeśli tylko Twoje dziecko jest bardziej zmotywowane przez taki egzamin, warto z tego skorzystać i zapisać je na zajęcia certyfikatowe. Osobiście jestem jednak zdania, że to nie może się dziać za wcześnie. Cały system egzaminów Cambridge dla najmłodszych (Starters, Movers, Fleyrs) to niepotrzebne wpisywanie dziecka w sztuczne ramy, stawianie poprzeczki, oceniania niekoniecznie obiektywne. Nie ma potrzeby by dziecko zdawało egzamin wcześniejszy niż FCE jeśli chodzi o poziom. Nie funduj dziecku wyścigu szczurów i pokaż, że język nie jest po to by zdawać testy, a by go naprawdę używać. Zasada 5: Pokazuj dziecku przyjemność w korzystaniu z języka Ten punkt jest również tematem na kolejny wpis na naszym blogu. To co mówią rodzice do dzieci jeśli chodzi o uczenie się języka, jest niezwykle istotne w ich nastawieniu i motywacji do nauki. Nawet jeśli sam masz przykre doświadczenia i chcesz uchronić dziecko przed swoimi błędami, nie zmuszaj go do nauki języka. Nie mów, że trzeba; że to obowiązek; że jak nie zrobi pracy domowej z angielskiego to nie będzie się mógł bawić; że nie masz'albo ono nie ma zdolności językowych. Pokazuj, że język to otwarty świat i możliwość podróżowania, nawiązywania relacji, oglądania filmów, rozumienia piosenek czy czytania książek. Cieszcie się wszyscy przygodą jaką jest uczenie się języka obcego! Jeśli interesuje Cię rozwój Twojego dziecka, dołącz do społeczności Strefy Języka na Facebooku.
autor: Milena Jastrzębska, właścicielka Strefy Języka
![]()
Twoje dziecko lubi rysować i rozwiązywac różne zadania?
Lubicie tematykę Halloween? Dziś przygotowałam dla Was mini zeszyt ćwiczeń do rysowania i uzupełniania dla dzieciaków od 3-4 roku życia. Wszystko w tematyce potworów Halloweenowych! Aby go pobrać, wpisz swój e-mail, a prezent powędruje na Twoją pocztę tak szybko jak to możliwe. Zostaw mail a otrzymasz prezentDziękujemy!Tu znajdziesz prezent od Strefy Języka: https://www.dropbox.com/s/1tco... Pamiętaj, że 27 października organizujemy w Strefie Języka warsztaty Strefa Extra Halloween. Dowiedz się więcej: |
Blog
|