• Start
  • ZAPISY
  • METODA
  • JĘZYKI
  • EGZAMIN 8-KL
  • TERAPIE
  • INNE ZAJĘCIA
  • PRACA
  • O NAS
  • Kontakt
Strefa Języka
  • Start
  • ZAPISY
  • METODA
  • JĘZYKI
  • EGZAMIN 8-KL
  • TERAPIE
  • INNE ZAJĘCIA
  • PRACA
  • O NAS
  • Kontakt

Witaj na strefowym
​blogu dla rodzica

Po co uczysz się języka angielskiego? A po co uczy się go Twoje dziecko? - 5 zasad, o których warto pamiętać

31/10/2018

1 Comment

 
Picture
Dziś przyszła do mnie smutna refleksja nad systemem edukacji, tym jak bardzo nasz aktualny system i program nauczania nie przystaje do rzeczywistości i tego, czego naprawdę chcielibyśmy nauczyć nasze dzieci.
Kiedy do Strefy Języka trafia dorosły, mogę powiedzieć, że w 99% słyszymy "nie chce żadnej gramatyki, chcę taki kurs konwersacyjny, chce nauczyć się mówić".
Kiedy przychodzi do nas rodzic na dzieckiem, w wielu przypadkach słyszymy "chodzi o to, by dziecko radziło sobie w szkole, dostało się do dobrego liceum, zdało egzamin FCE"

Skąd taka rozbieżność?
Dlaczego dla siebie chcemy czegoś innego niż dla dziecka?
Większość Rodziców troszczy się o swoje dzieci, chcąc zapewnić im dobry start w życiu. Przez dobry start rozumiemy właśnie dobrą szkołę, dobrą pracę, zdane egzaminy, dobre wyniki. To jest zrozumiałe, szczególnie, że rodzice nie sa ekspertami w edukacji i poprzez zewnętrzne czynniki takie jak oceny czy egzaminy są w stanie ocenić czy dziecko robi właściwe postępy.
Gdy mówimy o edukacji językowej, pojawiają się tu jednak dodatkowe wątpliwości. Umiejętności językowe nie są do końca odpowiednie by włożyć je w ramy ocen, mimo wielu prób i systemów oceniania, które stosują szkoły publiczne, prywatne czy centra egzaminacyjne.
Dziecko w wieku 7-8 lat w szkole publicznej uczy się na pamięć list słówek i z tego jest testowane - nie ma to żadnego przełożenia na to w jakim stopniu dziecko się komunikuje w języku obcym.
A jednak, wielu rodziców nadal naciska na to, by dziecko miało po prostu dobre oceny w szkole, byśmy na zajęciach pomagali z pracą domową, by dziecko przerabiało u nas dokładnie to co w szkole (tylko z wyprzedzeniem), żebyśmy przygotowali dziecko do olimpiady czy innego egzaminu.
Jak to wszystko pogodzić? Czy potrzebne są nam egzaminy?
Zasada 1:
Na pierwszym miejscu stawiaj uczenie dziecka komunikacji.

Zastanów się czego naprawdę chcesz by Twoje dziecko się nauczyło. Jeśli chodzi o znajomość języka. Wyobraź sobie je za kilkanaście lat i pomyśl co chciałbyś żeby potrafiło. Porozumieć się płynnie w pracy? Zawierać międzynarodowe znajomości? Występować publicznie po angielsku?
Jeśli zależy Ci na przyszłości dziecka, stawiaj na takie zajęcia, które będą je uczyć prawdziwej komunikacji. Ciekawe tematy, bez wkuwania gramatyki na pamięć, z czasem na mówienie dla każdego w grupie. Nie patrz tylko na oceny, nie oczekuj wielu testów czy wypełniania ćwiczeń. Pamiętaj, że wypełnianie ćwiczeń, sprawdzanie mnóstwa pracy domowej czy testowanie zajmuje czas, którego nie starczy potem na mówienie. Coś za coś.
Program takich zajęć raczej nie będzie się pokrywał z tym co dzieje się w szkole. Na dobrych zajęciach językowych uczymy się interdyscyplinarnie, warsztatowo, projektowo, oglądamy, słuchamy, mówimy, gramy i bawimy się. Tak zmierzysz jakość zajęć!
Komunikacja przyjdzie u dziecka z czasem, u każdego w innym tempie, ale żeby to nastąpiło, trzeba stworzyć ku temu warunki.

Zasada 2: 
Dowiedz się w jaki sposób skutecznie mierzyć postępy dziecka


Zapisujesz dziecko na kurs i oczekujesz efektów. Tymczasem dziecko przynosi ze szkoły trójkę z angielskiego. Zastanawiasz się, jak to możliwe. Myślisz, to za co ja płacę?! No właśnie, za co?

​Jeśli szkoła językowa jest dobra, nie płacisz za dobre oceny w szkole. Program zajęć jest inny, nabywane umiejętności są inne. Szkoła językowa nie odrabia z dzieckiem lekcji, to nie są korepetycje. Skoro zatem nie możesz zmierzyć jakości zajęć przez oceny, to jak to inaczej zrobić?
Po pierwsze, zadbaj o to by szkoła regularnie dostarczała opisowy raport z umiejętności dziecka (2 razy w roku). Nawiąż kontakt z lektorem dziecka i pytaj w jaki sposób dziecko pracuje na zajęciach. Jeśli jest aktywne i chętne, angażuje się w zadania - możesz być spokojny. Dobra szkoła powinna też regularnie sprawdzać poziom językowy uczniów - jeśli masz wątpliwości czy dziecko sobie radzi wystarczająco dobrze, poproś o takie sprawdzenie przez metodyka.
Często nam rodzicom wydaje się, że dziecko nic nie potrafi. Ten temat zresztą jest tak szeroki, że wkrótce pojawi się osobny wpis na ten temat na naszym blogu. Dobry metodyk będzie w stanie określić jak dziecko sobie radzi względem jego mozliwości wiekowych.
Zasada 3:
Zadbaj o egzaminy, ale mądrze


Rzeczywistość bez egzaminów byłaby piękna, ale żyjemy w takim świecie i systemie, że każde dziecko czeka kilka poważnych sprawdzianów w okresie szkolnym. Nie da się ukryć, że są one ważne i każdy rodzic chce by dziecko dobrze na nich wypadło.
Warto zatem zadbać o to, by dziecko z sukcesem zaliczało kolejne wyzwania, jednak nie można tego robić kosztem rozwijania prawdziwej umiejętności mówienia. Sa uczniowie, którzy przez 10 lat uczą się języka tylko pod kątem egzaminów i testów, a potem nie potrafią go używać w praktyce. Chyba nie chcesz by Twoje dziecko znało język tylko na testach?
Przygotowanie do egzaminów traktuj jako dodatek. Wybieraj zajęcia, które pomogą poznać techniki egzaminazyjne, ale cały czas dbaj by równolegle dziecko uczyło się w sposób komunikatywny.

Zasada 4:
Wybieraj przydatne egzaminy - podążaj za dzieckiem


​Poza obowiązkowymi egzaminami, są jeszcze różnorodne egzaminy zewnętrzne typu FCE czy CAE, które cieszą się popularnością i nawet my, w Strefie Języka, co roku wysyłamy grupę uczniów na takie egzaminy.
Jeśli kurs egzaminacyjny jest w pełni komunikatywny, przygotowanie do takiego egzaminu jest dodatkową motywacją dla uczniów - pewnego rodzaju klamrą i potwierdzeniem formalnych ich umiejętności. "Papier" przyda się w przyszłości w pracy, więc jeśli tylko Twoje dziecko jest bardziej zmotywowane przez taki egzamin, warto z tego skorzystać i zapisać je na zajęcia certyfikatowe.
Osobiście jestem jednak zdania, że to nie może się dziać za wcześnie. Cały system egzaminów Cambridge dla najmłodszych (Starters, Movers, Fleyrs) to niepotrzebne wpisywanie dziecka w sztuczne ramy, stawianie poprzeczki, oceniania niekoniecznie obiektywne. Nie ma potrzeby by dziecko zdawało egzamin wcześniejszy niż FCE jeśli chodzi o poziom. Nie funduj dziecku wyścigu szczurów i pokaż, że język nie jest po to by zdawać testy, a by go naprawdę używać.
Zasada 5: 
Pokazuj dziecku przyjemność w korzystaniu z języka


​Ten punkt jest również tematem na kolejny wpis na naszym blogu. To co mówią rodzice do dzieci jeśli chodzi o uczenie się języka, jest niezwykle istotne w ich nastawieniu i motywacji do nauki.
Nawet jeśli sam masz przykre doświadczenia i chcesz uchronić dziecko przed swoimi błędami, nie zmuszaj go do nauki języka. Nie mów, że trzeba; że to obowiązek; że jak nie zrobi pracy domowej z angielskiego to nie będzie się mógł bawić; że nie masz'albo ono nie ma zdolności językowych.
Pokazuj, że język to otwarty świat i możliwość podróżowania, nawiązywania relacji, oglądania filmów, rozumienia piosenek czy czytania książek. Cieszcie się wszyscy przygodą jaką jest uczenie się języka obcego!
Jeśli interesuje Cię rozwój Twojego dziecka, dołącz do społeczności Strefy Języka na Facebooku.
Polub nas na FACEBOOKU
1 Comment
Jarek Piwowar link
3/11/2018 21:08:40

Dokladnie w punkt! Wittgenstein pisał, że granice języka wyznaczają granice własnego świata. Język to narzędzie, którym uczymy się poslugiwac, żeby te granice przesuwać, żeby w móc poznać jeszcze większy kawałek tego świata. Kolejna piątka w szkole do tego nas nie przybliży. Język to takie narzędzie jak młotek, nie wbijemy więcej gwoździ jeśli będziemy nim wywijać i robić triki. Żeby dobrze wbijać gwoździe trzeba ich trochę wbić, żeby nauczyć się mówić w jezyku obcym trzeba mówić. Bo język został wymyślony do komunikacji właśnie. Dlatego podążajmy za dziećmi, wsłuchujmy się w ich potrzeby, wspierajmy i nie wywierajmy niepotrzebnej presji, a w przyszłości na pewno to zaprocentuje:)

Reply



Leave a Reply.

    Blog
    ​Strefy Języka

    Powstał z myślą o potrzebach Rodziców z Gminy Stare Babice i okolic.

    Archiwum

    Sierpień 2022
    Maj 2020
    Kwiecień 2020
    Wrzesień 2019
    Maj 2019
    Styczeń 2019
    Październik 2018
    Wrzesień 2018
    Sierpień 2018
    Czerwiec 2018
    Maj 2018
    Grudzień 2017
    Listopad 2017
    Wrzesień 2017
    Sierpień 2017

    Kategorie

    Wszystkie
    Czas Z Dziećmi
    Czytanie
    Lokalne Atrakcje
    Place Zabaw
    Przedszkolaki
    Psychologia Dziecka
    Stare Babice
    Talenty
    Wychowanie Dzieci
    Zajęcia Dla Dzieci

    Kanał RSS

  • Start
  • ZAPISY
  • METODA
  • JĘZYKI
  • EGZAMIN 8-KL
  • TERAPIE
  • INNE ZAJĘCIA
  • PRACA
  • O NAS
  • Kontakt